محمد ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 24 ساله )

دليل بستن پاي ميت در غسال خانه چيست؟وآيا با تلقين ميت فرد از نكير و منكر رهايي مي يابد و همچنين در باره دفن خاك كربلا همراه ميت توضيح دهيد


مشاور ( )

با سلام ! ابتدا باید بگویم ما انسان ها بواسطه عدم کمال و علم مطلق فلسفه بسیاری از احکام را نمی دانیم و از روی تعبد و عشق به معبودمان فرمایشات و احکام الهی را عمل می نماییم اما با این حال برخی حکمت ها (نه علت ها) از احکام الهی که یا معصومین فرموده اندو یا علم ناقص بشر بدان رسیده است را می توان بیان نمود، از نظر اسلام احترام مؤمن متوفّى و پوشانیدن عیب‌های ظاهری و باطنی وی همانند حرمت نهادن و تکریم نمودن وی هنگامی که زنده‌ می باشد لازم است. چنان که امام صادق(ع) می‌فرماید: «لأنّ حرمته میّتاً کحرمته وهو حیٌّ؛حرمت نهادن و احترام گذاشتن مؤمنی که مرده ، همانند زنده بودنش لازم است»(التهذیب، ج 10، ص 273.) در برخی روایات بی‌حرمتی به بدن مردة مؤمن بیشتر از زنده‌اش مذمت شده است. از این رو در روایات معصومین علیهم السلام هر کاری را که بیانگر احترام به میّت باشد، مورد توصیه قرار گرفته و از هر عملی که باعث بی‌حرمتی به آنان شود، نهی شده است. در ضمن برخی از اموری که نشان دهنده نوعی حرمت نهادن به آنان است، در کلمات معصومین علیهم السلام ذکر شده که بر اساس آنها فقهای بزرگوار شیعه فتوا داد‌ه‌اند : «بعد از مرگ مستحب است دهان میت را هم بگذارند و چشم‌ها و چانة میت را ببندند و دست و پای او را دراز کنند و پارچه‌ای روی او بیندازند...»(رسالة توضیح المسائل امام خمینی، احکام بعد از مرگ، مسأله 541). سوال دوم . تلقین میت نوعی امدادرسانی و کمک کردن به مومن است برای آمادگی با عالم برزخ و سواللت فرشتگان و اصل عمل و رفتار و کردار خود شخص در زمان حیاتش می باشد همچنین در مورد استحباب قرار دادن تربت امام حسین ع برای تیمن و تبرک و برداشته شدن عذاب از صاحب قبر و همسایگان اوست و چون در روایات مجوز و امر فرموده اند و الا کسی حق چنین کاری با تربت مقدس سیدالشهدا را نداشت . موفق باشید. .